JO7 (CL)

O7 (Champions League)
De vaste bezoekers van DOVO weten ondertussen al wat het is, maar we leggen het toch nog even in het kort uit wat de O7 (Champions League) bij DOVO betekend.

De Champions League is een competitie die we bij DOVO spelen. De competitie wordt gespeeld met 4, 6 of 8 teams met klinkende namen zoals Chelsea, AC Milan, Barcelona, enz. Het is bedoeld voor de kinderen die beginnen met voetballen in de leeftijdscategorie van minimaal 5 jaar en uiterlijk 7 jaar oud. Spelertjes die er qua niveau bovenuit steken willen we graag uitdagen om vervroegd al een overstapje te kunnen maken naar de O8-League.

Waarom Champions League bij DOVO.
De ervaring uit het verleden was dat de nieuwe lichting vaak, toen nog 1e jaars F- jes, veel moeite hadden met het grote veld en dus weinig balcontacten hadden in een wedstrijd, waardoor het plezier snel weg was. Dat resulteerde dat er na de competitie diverse kinderen het voetbal niet meer zo leuk vonden en dus wilde stoppen met voetbal. En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Plezier is nog altijd het belangrijkste. Dus tijd voor iets nieuws.

Voordelen

• Alle wedstrijden worden op vrijdagavond bij DOVO op een vaste tijd gespeeld.
  • De ouders hoeven dus niet de halve provincie door te rijden.
  • Vaste tijd voor de wedstrijden en trainingen, maakt niet uit of je bij je vriendje in het team zit want je speelt allemaal op dezelfde plek en tijd.
  • Er zijn geen grote onderlinge verschillen in leeftijd.
  • Vanwege het 5 tegen 5 principe heel veel balcontact. Dit is goed voor de spelvreugde en voor de voetbalontwikkeling van het kind.
  • Meer ouders en grootouders zijn in staat om te komen kijken.
    Spelregels:
  • Er wordt gespeeld met afwijkende regels en ook de (voetbal)-begeleiding is anders dan bij oudere kinderen. Dit hangt samen met de leeftijdskenmerken in deze categorie.
  • Er wordt gespeeld met kleine teams op een kwart voetbalveld met aangepaste doeltjes.
  • Als de bal over de zijlijn is gegaan, moet die worden ingedribbeld of naar een medespeler worden geschoten. Er wordt dus nog niet ingegooid. De tegenstanders moeten 2 à 3 meter afstand houden.
  • De wedstrijdjes duren 2 x 20 minuten en na afloop worden er penalty's genomen.
  • Eén spelertje heeft "handschoenen aan" en mag de bal in zijn handen nemen. Dat is dus de keeper en hij/zij mag ook meevoetballen.
  • Scoren uit een vrije trap kan nooit in één keer, dus altijd indirect.
  • Vrije trappen en corners worden genomen door te dribbelen of naar een medespeler te schieten. De tegenstanders moeten ook hier op ca. 3 meter afstand blijven.
  • Strafschoppen worden in principe niet gegeven. Een mogelijke uitzondering zou kunnen zijn als een speler die op de lijn staat de bal bewust uit het doel slaat. Bij alle andere overtredingen is het een indirecte vrije trap.

Wedstrijden

Deze kinderen spelen in teams van maximaal 6 kinderen per team en een ouder als leider. In de wedstrijd spelen ze 4 tegen 4 zonder keeper waarbij doorlopend gewisseld mag worden.

De competitieleider van de Champions League is Edwin Elbersten. Hij maakt een speelschema en zorgt dat iedereen is geïnformeerd. De wedstrijden worden elke vrijdagavond om 18.00 tot 18:45 uur gespeeld. Wil je een keer een vriendje of vriendinnetje meenemen? Vooral doen

Trainen

De trainingen vinden plaats op woensdagmiddag van 17:00u tot 17:45 op het hoofdveld. In een circuitvorm krijgen de spelertjes de vele facetten van het voetbal aangeleerd. Hierbij kunt u denken aan dribbelen/drijven, passen, schieten, etc.

Ouders
Reageer als ouders/leiders niet op de beslissingen van de scheidsrechters. Het positief aanmoedigen mag natuurlijk altijd. De wedstrijden zijn op het hoofdveld welke verdeeld wordt in 3 a 4 kleine veldjes. Van ouders vragen we dus om mee te werken bij het opzetten van de veldjes. Het is de bedoeling dat de kinderen zich een kwartier van tevoren verzamelen in de kleedkamers.

Na afloop van de wedstrijd

Na de wedstrijdjes gaan er nog penaltys genomen worden. En wees niet bang, iedereen komt uiteraard aan de beurt. Na een boks met de trainers hopen we dat alle spelers hierna met een voldaan gevoel weer naar huis gaan.

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!